تيترآنلاين 10 دی 1392 ساعت 10:57 http://titronline.ir/vdca.6nik49neo5k14.html?6319 -------------------------------------------------- عنوان : اجبار در دین چهره آن را خراب می‌كند -------------------------------------------------- اجبار در دین موجب شده است در پرچم کشوری شمشیر نقش بسته شود در حالی که آموزه های اسلام چیزی جز رئوفت نیست متن : شاید گاهی در تبعیت از نظر جمعی خطایی رخ دهد، ولی توجه به عقل جمعی دو نکته را در پی دارد؛ اول اینکه به کسانی که مشورت می هند بها داده می شود و دوم اینکه در جامعه استفاده از نقل و نظر جمعی نهادینه می شود. عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: پیامبر هیچگاه جبار نبود، زیرا اگر در دین اجبار باشد غیر از اینکه چهره ی دین را خراب کنند سودی نخواهد داشت، زیرا اجبار در دین موجب شده است در پرچم کشوری شمشیر نقش بسته شود در حالی که آموزه های اسلام چیزی جز رئوفت نیست و برخی به غلط اینگونه تفسیر می کنند که اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد. به گزارشایلنا، آیت الله محمدعلی ایازی در مراسم عزاداری دهه سوم ماه صفر در حسینیه فاطمةالزهرا(س)، شرایط جامعه ای که حضرت محمد(ص) در آنجا مبعوث شده اند را تشریح کرد و گفت: پیامبر در شهری مبعوث شد که تنها یک نفر می توانست بخواند و بنویسد و در کل منطقه نیز تنها 18 نفر سواد خواندن و نوشتن را داشتند و علاوه بر آن نبودن نوشت افزار نیز از دیگر مشکلات پیامبر بود و به همین خاطر نوشت ها را بر روی پوست و یا استخوان حیوانات می نوشتند. وی در خصوص اخلاق حسنه ی پیامبر اسلام(ص) ابراز کرد: آورده اند که در تاریخ بعثت پیامبر و تا زمانی رحلت کردند 27 جنگ صورت گرفته است که در همه این جنگ ها تنها 151 نفر کشته شده اندو موضع پیامبر بر بخشش و لطافت در رفتار بود و در جریان فتح مکه نیز پامبر خانه ی ابوسفیان که دشمن ایشان بود را دارلامانه اعلام کرد. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: در 3 آیه ی قرآن کریم به موضوع مشورت اشاره شده است، اما درآیه ی 157 سوره ی آل عمران به پیامبر سفارش شده است که از تصمیمات مشورتی تبعیت کند و پیامبر سعی می کرد که فکر، نظر و عقل جمعی در جامعه نهادینه کند و آن را به یک فرهنگ تبدیل کند و اینگونه نباید باشد که یک نفر حق وتو داشته باشد و نظرات دیگران را نادیده بگیرد. آیت الله ایازی خاطر نشان کرد: شاید گاهی در تبعیت از نظر جمعی خطایی رخ دهد، ولی توجه به عقل جمعی دو نکته را در پی دارد؛ اول اینکه به کسانی که مشورت می هند بها داده می شود و دوم اینکه در جامعه استفاده از نقل و نظر جمعی نهادینه می شود. وی در بیان صفات پیامبر گفت: پیامبر هیچگاه جبار نبود، زیرا اگر در دین اجبار باشد غیر از اینکه چهره ی دین را خراب کنند سودی نخواهد داشت، زیرا اجبار در دین موجب شده است در پرچم کشوری شمشیر نقش بسته شود در حالی که آموزه های اسلام چیزی جز رئوفت نیست و برخی به غلط اینگونه تفسیر می کنند که اسلام با زور شمشیر گسترش پیدا کرد. این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در تفسیر آیه ی "لا اکراه فی الدین" عنوان کرد: تنها را گسترش دین اسلام ملاطفت و مهربانی است و با ایجاد رعب و وحشت، دین در جامعه محقق نمی شود و رهبر جامعه اسلامی باید با داشتن اخلاق انتقادپذیری از سوی مسئولان و تحمل شنیدن نقد های مردم خط مشی پیامبر اسلام در این ارتباط را داشته باشد.